KEZDŐLAP

BEKÖSZÖNTŐ

PROGRAM

ELŐADÓK

ELŐZMÉNYEK

KÉPEK

KAPCSOLÓDÓ LINKEK

HASZNOS

RÁDIÓREKLÁM

HONLAP 2005

HONLAP 2004

HONLAP 2003

 

 

Legyen Önnek is honlapja! Készítette, szerkesztette, tárhely: CSABAPROG Kft.


 

 

 

 

 

BMZ: az intermédia a foglalkozásom, a hivatásom

BMZ, azaz Baji Miklós Zoltán volt lapunk vendége kedden délelőtt és válaszolt egy órán át az olvasói kérdésekre. A szerkesztett változatban gyakorlatilag változtatás nélkül olvashatók a kérdések és válaszok, a módosítások csupán az áttekinthetőséget könnyítik meg.
Beol: Szép jó napot minden Beol-olvasónak! Nyári szünet után folytatjuk onlineinterjú-sorozatunkat. Első vendégünk Baji Miklós Zoltán, vagy ha így könnyebb azonosítani: BMZ. Elsőként mi kérdezünk: hogy áll második köteted? Mikor jelenik meg, illetve miről szól majd?
BMZ: Az a kiadó, amelyikkel szerződésem volt az Angyalkordon című színes albumra, időközben megszűnt. Ami nem is baj, mert minden rosszban van valami jó - és én mindig azt keresem. Maga a könyv eddigi életemet napjainkból visszafele haladva dolgozza fel, tartalmaz performance és egyéb előadás forgatókönyveket, a munkáimmal kapcsolatos tanulmányokat, jó és rossz kritikákat. A jó az egészben, hogy többször volt időm átgondolni megjelenés előtt. Nem kiabálom el, de két éven belül, de lehet, hogy előbb, egy nagy országos kiadó jelenteti meg és előrejelzések szerint van rá esély, hogy nem csak Magyarországon.


név nélkül: Mi a művészet abban, ha valaki a tetoválását lenyúzza és bekeretezi? Szerintem csak szimpla exhibicionizmus, feltűnési vágy. Nem tudom értékelni fiatal létemre ezt. Talán el kéne menni a Munkácsy kiállításra, hátha látnak igazi művészetet!
BMZ: A plasztikai sebészet alkalmazása a kortárs képzőművészetben nem az én találmányom, hanem egy francia hölgyé. De a világon én vagyok az egyetlen férfi, body arttal foglalkozó alkotó, aki ezt megtette és még meg is teszi. A plasztikai műtét csak egy része a '95-ben debütált Skin@action totálmédia projektnek, amely felvet kegyeleti, önrendelkezési, művészetfilozófiai, -esztétikai, -etikai problémákat. A teljes projekt leírása az említett, megjelenésre váró könyvemben is szerepel majd.
Munkácsy: Munkácsy Mihály a saját korában a saját eszközeivel alkotott. Én a saját koromban a XX. és a XXI. században dolgozom, egyaránt felhasználva a jelenlegi tudomány eredményeit, a high-tech eszköztárát vegyítem a hagyományos, analóg technikákkal.

Az írás folytatása elolvasható a BEOL.HU weboldalon

 

MÚLTIDÉZŐ BEKÖSZÖNTŐ

Csalánleves a tanyán

Az elmúlt évtizedben időnként fel-felsistergett körülötte a kulturális közélet állóvize: volt, aki elnézően mosolygott, hogy ugye ez mégsem művészet; volt, aki tombolva követelte, hogy tiltsák el a tevékenységtől, száműzzék, törjék kerékbe ifjúság elleni bűntett és közbotrány okozása miatt; volt, aki minden produkcióját nyomonkövette, és nagyon vigyázott, hogy ne vegyék észre rajta sem az érdektelenséget, sem az értetlenséget, és persze voltak őszintén kíváncsiak, sőt rajongók is szép számmal. Van, aki hülyének tartja, van, aki lelki deformáltnak, van, aki korszakos művésznek, és olyanok is akadnak szép számmal, akik ismerik és szeretik. Az ember neve: BMZ. Ki kell írnom? Na, jó, Baji Miklós Zoltán.

A hét végén az ő tanyáján zajlott a Csalánleves címet viselő háromnapos hepening. Olyan fesztiválszerű képződmény ez, aminek nehéz lenne bármiféle műfaji, irányzati kategorizálását megadni. Valamikor régen elkezdték, aztán hol így, hol úgy alakult, volt, hogy szünetelt, mindig változott, eleinte a szent borzadálytól a csakazértis polgárpukkasztás orgazmusáig mindenféle érzelmek kísérték a köztudatban, mígnem Békéscsaba megszokta. Ma már egy a sokféle nyári program közül, legalábbis nem korbácsolja a polgárok nyugalmát.

Szombaton tudtunk kimenni, belekóstolni - na, nem a csalánlevesbe, mert az vasárnap készült el, hanem a programba. Azzal fogadtak, hogy péntek este több százan voltak kint a koncerten, szenzációs hangulat volt, ma némileg gyérebb közönségre és csendesebb estére van kilátás. Őszintén szólva nem is bántuk. A környezet elbűvölő volt, nem ironikusan mondom: komolyan. Az udvar végében mindenfélékből összetákolt színpad, mellette szalmabálák, itt-ott műanyagszékek, rozsdás vaságyak matracokkal, ezen ültek például a Gubis Misiék. Amolyan gyülekezős hangulat volt, sorbaálltunk a kocsmapultnál, üdvözöltük az ismerősöket és ismeretleneket, ,,láttad? hallottad? ott voltál?'' - típusú kérdésekkel molesztáltuk egymást. Aztán BMZ felcihelődött a színpadra, és elmesélte, hogy a behirdetett Gubis-produkció az tulajdonképpen egy audio-performance, a technikusok pedig felkérték, hogy mintegy három percben ismertesse még az est további programjait is. Megértő röhögés, BMZ pedig engedelmesen sillabizálni kezdte a plakátot, következetesen Skandináv Majmoknak titulálva a Gibbons-t, mondván: ez utóbbit nem tudja kimondani. Gubis háromtételes CD-je kellemes volt, elvont, de semmi sokkoló erőszak: a hang beburkolta a tanyaudvart, beleolvasztott bennünket is, otthonos nyüzsgésben találta a csapatot az alkony.

A megtisztulási aktust előkészítő előadásra kissé nehezen kászolódott össze a társaság, de végül a többség összegyűlt a mester, Somogyi István körül. Lévén magam még mindig kissé szkeptikus az ilyen dolgokban, töredelmesen be kell vallanom, hogy nem volt kedvem félbehagyni egy nagyon érdekes beszélgetést, így utólag csak annyit tudtam meg, hogy a tűzönjárás nem cirkuszi mutatvány, hanem tisztító-gyógyító szertartás. A segítők sötétedéskor megrakták a tüzet, olyan formája volt a máglyának, mint a honfoglalók süvege. Körbeültük (-álltuk), a Berbécs zenekar moldvai muzsikát játszott. Néhányan távolabb söröztek, az ő hangjukat néha lehetett hallani, amúgy csendben hallgattuk a zenét, bámultunk a tűzbe, s ahogy időnként körbenéztem, az arcokon nyugalom ült. Mintha mindenki egy kicsit megpihent volna; a zajos város, a döngő zenegépek kocsmazaja most távolinak és értelmetlennek tűnt. Aztán a mester és segítői szétkotorták a parazsat, és tízegynéhány ember kellő felkészülés után átment a tűzön. Többeknek ez láthatólag inkább produkciót, semmint kultikus szertartást jelentett, de becsületünkre legyen mondva, egy-két kivételtől eltekintve tiszteletben tartottuk a tűzön átkelők hitét és bátorságát.

És tulajdonképpen ez az, ami végig jellemző volt a bulira. Ne vegye senki nagy szavaknak: kis kóstoló a Csalánleves az igazi szabadságból. Semmiféle rétegtudat vagy görcsös csoportnorma nem tolakszik közénk, divatos lila nadrágkosztümben vagy szakadt pólóban éppúgy járkálhatsz, észre sem veszi senki. Mindent szabad, semmi sem kötelező, ezért aztán nem is igen jut eszébe senkinek olyasmit művelni, amivel mások szabadságát felkarcolja.

Még belenéztünk a film elejébe (A másik ember iránti féltés diadala, 40 labor), aztán indulni kellett. Kifelé még megálltunk beszélgetni Varga Tamással, így kiderült, hogy ez a buli tulajdonképpen az Ifiház rendezvénye, ezért ő a szervező. Meg azért, mert imádja csinálni. Jött BMZ, iszonyú fáradt, nem csodálom. Az járt a fejemben, hogy lám, a guru is megcsendesedett, de teheti: stabil az utánpótlása, amit elkezdett, sikerült, és úgy tűnik, sokáig fennmarad. Mondják modern művészeteknek, alternatívnak, én úgy neveztem el: a tágan értelmezett kultúra szabad művészeti kínálata. Remélhetőleg a hivatalosság még sokáig távol tartja magát ettől, mert ez így jó, ahogy van. Fésületlenségében is magas, elvontságában is élhető minden kíváncsi, nyitott, szabadon lélegezni szerető ember számára.

írta: B. Koltai Gabriella

forrás: CSABANET