BÁRKA IRODALMI,
MŰVÉSZETI ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT
Róluk írták:
Fekete blues a fedélzeten
- Bárka a Ludwigban (helyszíni pályázat)
Megtudtuk, hogy a
Bárka tíz éve alapult Békéscsabán, 1997-ig alkalmanként, azóta kéthavonta
jelenik meg, szerkesztésébe elsősorban a "pletykás" Grecsó Krisztián,
kiadásába a Békés Megyei Könyvtár segít be. Kimondottan büszkék széles
látókörükre, "kánontörő" sokszínűségükre, a fiatal és a határon
túli irodalom felkarolására és a "regionális kérdésekben, lokális
ügyekben" való gyakori megmártózásukra. Másra momentán nem.
(Forrás: ujterasz.hu)
beat dis: genetik
gift
Ha eddig nem is volt
hazai előadónak olyan munkája, melyre elejétől a végéig nyugodt lélekkel
használtuk volna a brit zenei irány, a triphop műfaji megjelölését, hát
mostantól van.
A Mama Records gondozásában megjelent negyedik nagylemez, a beat dis genetik
giftje valódi ajándék a vájtfüleknek, nem is beszélve az amerikai hiphopon
és a brit triphopon nevelkedett fiatalokról, akiknek ez az album minden
bizonnyal valódi kincset jelent majd. Ha úgy hallgatnánk, hogy mit sem
tudunk az előadóról (azt legalábbis semmiképpen, hogy a kicsiny csapat
majd' minden tagja magyar), meg nem mondanánk, hogy nem egy bristoli vagy
londoni stúdióban készült korongot hallunk.
A hattagú csapat (rozmán zoltán - dobok, gergácz gábor - gitárok, csigó
tamás - vermona, vokál, zaida rivas - vokál, déri zoltán - basszus, orávi
adrián owa - lemezjátszó) lenyűgöző határozottsággal találja meg első
kiadványán teljességgel sajátos hangját: a hangzás, a hangulat, a dallamvilág,
a szöveg és a vokalisták orgánuma ettől kezdve mind-mind csakis a beat
disre jellemző, hazai viszonylatban legalábbis biztosan. Az intrón ("hurrá!")
és az outrón kívül tizenkét szerzeményt találunk a lemezen, melyek mindegyike
(kivétel nélkül) remekbeszabott darab. két vendég-mc, mc jez és phreek
mc közreműködnek csupán, ők is csak egy-egy dal erejéig.
Berbécs zenekar
A Berbécs zenekar
1997. tavaszán alakult amatőr zenészekből. Főleg gyimesi, moldvai, felcsíki
gyűjtésekből válogatott muzsikát játszanak, de olykor merítenek a magyar
nyelvterület gazdag népzenei hagyományaiból is. Kétségkívül a moldvai
csángó népzene pentaton jellegű, régies hangzásvilága volt legnagyobb
hatással az együttes tagjaira.
Éppen ez az ősi erő megjelenítése, az egyéni ötletekkel, szemléletmóddal
tarkított stílus kialakítása jelentett nagy kihívást számukra. Mindig
arra törekedtek, hogy az egyik soha ne emelkedjen a másik fölé. Zenekaruk
az autentikus népzene fennmaradását és minél szélesebb körű megismertetését
kívánja szolgálni.
Magyarország határait átlépve, Európa számos pontján muzsikáltak, mint
pl. Franciaországban, Olaszországban, Ausztriában, Szlovákiában, Jugoszláviában,
Görögországban és Erdélyben.
Bóka Gábor: János
Vitéz
Petőfi Sándor közismert
történetét festett táblaképek illusztrálják. A "képmutogató"
előadás során a közönség szintén aktív részese a játéknak. Egyrészt folyamatos
a párbeszéd az előadók és a nézők között, másrészt a publikum közreműködésével
felidézhetők olyan hangulatok, események, melyek mozgalmassá teszik az
egyébként statikus képeket. Mindenki ismeri János vitéz történetét, mindenki
emlékszik a hős kalandjaira vagy legalábbis azt hiszi. A kissé kusza,
olykor megkopott emlékképek félreértésre, ebből kifolyólag félremagyarázásra
adhatnak okot. A helyzetkomikum miatt vidám pillanatok részesévé válnak
a nézők, ám a váratlan események sem tudják Kukorica Jancsit útjáról (beáll
huszárnak, legyőzi az óriáskirályt, de megvív a medvével is.) A kalandos
történet végén- ahogy a mesékben lenni szokott- a jó elnyeri méltó jutalmát,
a gonosz pedig megérdemelt büntetését….
Bóka Gábor- iparművész,
rendező
Sajátos ízű előadásai
a commedia dell' arte műfajába sorolhatók, illetve ennek a stílusnak a
mai útkeresését jelentik. A különféle művészeti irányzatok társításával,
az egyszemélyes előadástól a tömegeket megmozgató nagyszabású utcai eseményekig
közel ötven produkció forgatókönyvírója, látványtervezője, rendezője az
elmúlt mintegy húsz év alatt. 1984- ben alapítója a Lopótök Színtársulatnak,
majd annak működése alatt (1997- ig) vezetője, rendezője. Rendszeresen
közreműködik fesztiválok, alkotótáborok szervezésében. Előadásaival gyakori
résztvevője hazai és külföldi eseményeknek.
JANCSÓ MIKLÓS
1921. szeptember
27., Vác -
Filmrendező, az ún. magyar filmiskola képviselője.
Jogi tanulmányok után néprajzot és művészettörténetet tanult a kolozsvári
egyetemen. 1946 és 1950 között elvégezte Budapesten a Színház- és Filmművészeti
Főiskola filmrendezői szakát. 1958-ban forgatta első nagyjátékfilmjét
A harangok Rómába mentek címmel. 1963-ban készült az Oldás és kötés, 1964-ben
az Így jöttem. A Szegénylegények egy XIX. századi betyárhistória sajátos
feldolgozása, ezt követte a Csend és kiáltás, a Csillagosok, katonák és
a Fényes szelek.
Jellegzetes filmnyelvet alakított ki, melyet a szokatlanul hosszú beállítások,
a nagy tért befogó, horizontális kameramozgás, a képek erős vizuális hatással
bíró megkomponáltsága jellemez. Egész életművén végigvonul az egyén és
hatalom, a hatalom és a közösség viszonyának filmes ábrázolása. Az 1970-es
évek elején Olaszországban élt, s ott is több filmet készített (La pacifista,
Magánbűnök, közerkölcsök). Az 1971-ben készült Még kér a nép és az Allegro
Barbaro új rendezői korszakának kezdetei, ezekhez sorolható a Szerelmem,
Elektra is.
1975-től színházi rendezőként is tevékenykedett. Az 1980-as és 1990-es
években forgatott filmjeiben megint új filmnyelvi eszközöket használt
(Szörnyek évadja, Jézus Krisztus horoszkópja, Kék Duna keringő, Nekem
lámpást adott kezembe az Úr Pesten, Anyád!... A szúnyogok, Utolsó vacsora
az Arabs Szürkénél).
Kossuth-díjas, kiváló művész, 1979-ben Cannes-ban, 1990-ben a velencei
filmfesztiválon és 1994-ben a magyar játékfilmszemlén életműdíjat kapott.
1988 óta címzetes tanár a Színház-és Filmművészeti Egyetemen, 1990-1992-ben
a Harvard Egyetemen tanított.
(MTI
Rt. Sajtóadatbank)
Kovács István
Monor
Liliom u. 23.
2200
Tel.: 06-20-576-33-76
E-mail: kovaax@freemail.hu
A LUDAS Zenekar
1998 őszén alakult.
A felkészülés időszaka után 1999 áprilisától vállal fellépéseket, koncerteket.
Az együttes tagjai valamennyien professzionális zenészek, előadóművészi
vizsgával rendelkeznek, s muzsikáltak a világ számos országában.
A zenekar tagjai:
Bene Gábor: bőgő, tambura, furulyák, ütőgardon
Hegedűs Sándor: hegedű, bőgő, ütőhangszerek
Rácz Gyula: brácsa, gitár, kontra, ének
állandó közreműködőnk Szokolay Dongó Balázs: duda, szaxofon, furulyák,
szájharmonika
Zenei repertoárjukon egymás mellett szerepelnek autentikus, és feldolgozott
népzenei darabok. Feldolgozásaik egyedi hangvétele különös színt visz
bármely színpadra. A zenekar a magyar nép zenéje mellett gyakran muzsikálja
nemzetiségeink népzenéjét is, így több számuk született már román, szlovák
és szerb dallamok feldolgozásaiból.
Műsoraikon megszólaltatják a magyar és a szomszéd népek különleges hangszereit,
mint a cimbalom, a tölcséres hegedű, duda, hosszúfurulya, fulyara, tekerőlant,
tambura és ütőgardon.
Az együttes 1999-ben legtöbbet Németország, Svájc s Olaszország színpadain
lépett fel. Sikerrel szerepelt több fesztiválon. Többek között: "ISOLA
FOLK" - Bergamo, Tre Giorni - Acquarossa, Intragna Fest. Mindezek
mellett a LUDAS zenélt kisebb fesztiválokon, táncegyüttesek mellett, táncházakban,
készített koreográfia zenéket, hangfelvételeket, s elkészült a zenekar
első kazettája LUDAS I.címmel.
Másfél
A hazai alternatív
szcéna egyik emblematikus zenekara, a Másfél addig egyenesvonalú, egyenletes,
a zenekar egyik szerzeményének címére utalva: perpetuum stabile mozgása
egy évvel ezelőtt vett új irányt, amikor az együttes basszusgitárosa,
a Franciaországba költöző Seki és a csellista, Salamon Eszter kilépett
a zenekarból. Kettejük helyére csupán egy új tag, a Rewind partikról,
az Anorganikból, a Zságer Balázzsal közös Skeg projektből és a Kamu nevű
kvázi-jazz zenekarból ismert Sabák Péter érkezett.
A tagcserékkel párhuzamosan a koncertműsor felfrissítése is kezdetét vette:
a régi számok átértelmezése mellett új koncertműsor készült, mely új műsort
egy három számot tartalmazó demó dokumentál. A Másfél - változások, de
csőstül - kiadót is váltott, hiszen időközben megszűnt, vagy legalábbis
tetszhalottá szenderült a zenekar addigi lemezeit gondozó Bahia.
A Másfél új albuma, mely a zenekar első hangzóanyagához hasonlóan az élő
előadások frissen vágott dinamizmusát rögzítő koncertalbum, decemberben
jelent meg a Kondor testvérek, Kondor Lajos és Péter által alapított Playground
Records első önálló kiadványaként.
Az album anyagát
a Másfél és stábja a budapesti A38 hajón adott két fellépésen rögzítette.
A zenekar egyszerre maradt a régi és lett új: a feszesen pszichedelikus
instrumentális poszt-rock muzsika Sabák érkezésével új kontextusba került
- lazábbra, grúvosabbra és az eddigieknél is táncosabbá kerekedett, valamint
az élő hangszerek mellett izgalmas elektronikus aládúcolást kapott, ráadásul
az eddig kizárólag hangszeres zenébe - főként az új számokban - emberi
hangok és szövegfoszlányok meg MC-dumák keverdenek.
A zenekar mindig
naprakész honlapját a www.masfel.hu címen találhatják meg az érdekődők.
"Műsoron
kívül" c. performance
Mohay Orsolya és
Nagy Zopán előadása, kb. 20 perc.
Szombati nap, este 7 vagy 8 órai kezdéssel
(mindenképp szombat, mert dolgozom, köszi)
Kellékek: a disznóól tetején szeretnénk játszani, ezért két szék és egy
asztal kéne úgy, hogy viszonylag biztonságosan álljanak a tetőn (lábaikat
a dőlési szöghöz igazítva fűrésszel). Viszonylagos stabilitásra van szükségünk.
Amúgy nem baj, ha mindezek rondák, és vacakok.
Világítás is kellene oda (kb. egy reflektor), ill. hangosítás magnóról.
Ez utóbbi jó lenne, ha jó lenne, azaz szépen szólna.
Mielőtt elfeledem, egy létra is kell, egyágú, amit a falnak támasztva
lehet használni. (Ez szintén fontos volna, de emlékszem, hogy két éve
találtam olyat BMZ-nél.)
Szöveg:
Nagy Zopán fotográfus, író, Mohay Orsolya művészettörténész. Valójában
nem alkotnak szerző-párost, ám két éve a Csalánleves fesztiválon a volt
disznóólban rendeztek "temetést", ami szintén egy performansz
jellegű előadás volt. Idén a disznóól tetején "beszélgetünk"
majd. Az előadás kiindulópontjai egy szellemi fogyatékosok intézetében
elhangzott és lejegyzett szövegek, szövegrészletek ill. Nagy Zopán "monológjai"
vonaton, utcán, bárhol… A lényeg, hogy mit és hogyan fogalmazunk meg…
"Az előadás még nem készült el…" Folyamata a mindennapi élet
rétegződései mentén, és kapcsolódási pontjain halad.
Opál Színház
A társulat tagjai
egy külön világ, külön brigád. Együtt próbálnak, dolgoznak és nevetnek,
majd Ladik Katalin szólal meg er?teljes verseivel, Lantos László int,
s megszólal a dob, a néma. Az id?utazás színházában ?k az Id?, amely önmaga
körül forogva egy ipari tangóban a reménytelenség derekát szorítja.
Örökhagyás
(Performansz terv)
Performer: Béki István
Segítők: k. kabai lóránt,
(meztelenül, Nyilas Attila
fehér ágyékkötő) (fekete nadrág, fehér ing,
mezítláb)
Eszközök
Kb. 200x70x70x70-es,
az ég felé csúcsosodó, háromszög alapú, fa állványszerkezet; 3 db fehér
vászon; fekete porfesték + a testfesték kikeveréséhez szükséges eszközök;
vödör víz; 1 db disznóperzselő + gázpalack; erős drót; szeg + kalapács
+ fogó.
Esemény
Az eszközök, előre
az akciótérbe vannak készítve. Az állványzattól kb. 2-2 m-re, jobb-, illetve
baloldalon, a földön, törökülésben ül a két segítő.
A performer jobbról, utcai öltözékben belép az akciótérbe és levetkőzik
(ágyékkötő). Az állványra, 1 m-től a csúcsig, mind három oldalon vásznat,
majd a három vászon külső részére, ritka dróthálót feszít. Kikeveri a
festéket, mellyel bekeni a testét, és a három vásznon elkészíti testének
lenyomatát.
A performer, a háromszög belsejében, a közönséggel szemközt, törökülésben
a földre helyezkedik, majd a két segítő, az állvány alsó részét, dróthálóval
sűrűn körbefonja. A segítők beüzemelik a perzselőt, s azzal egy időben,
Béki István elmondja Örökhagyás című versét.
A segítők a perzselővel a vásznakat óvatosan fölégetik, (hogy a performerben
kár ne essék) majd a perzselőt elzárják, s a drót elvágásával a performert
"kiszabadítják", és mindhárman kivonulnak az akciótérből.
s.k.
A s.k. Kovács Zsolt
és Sőrés Zsolt 1993 óta folyamatosan működő, a gitár és a hegedű nem-konvencionális
hangzásait is felhasználó, improvizatív zenei duóegyüttese. A s.k. elsősorban
szabadimprovizációs zenekar, vagyis a pillanat kompozíciójának a zenéjét
játssza, amelyben nincsen - a szó hagyományos értelmében vett - stílusbeli
vagy akár nyelvi elkötelezettség és előírt hangzás. A s.k. metazenét játszik,
amelynek legfőbb jellegzetességei közé tartozik a disszonáns harmóniákat
teremtő, a hangnemérzetet kerülő atonalitás, az irányított véletlen, a
hagyományos zenei nyelven kívüli eszközök és hangzások folyamatos használata.
A s.k. metazenéjében kiemelten fontos a pontos hangmagasság nélküli, szabálytalanul
rezgő hangok jelenléte. A metazene az érzékelés, a mérték megtalálása
és a kreatív dialógusban való cselekvés háromszögelési pontjainak segítségével
keresi identitását. A s.k. zenei-akcióművészeti mozgása ennek megfelelően
tehát azon a metanyelven, amely saját, folyamatos önmeghatározásában működik
- valósul meg. Így voltaképpen a szerveződésről szól a szerveződés által
- termékenyen, tautologikusan. Munkájukat nem a technokrata eszmény, azaz
egy adott forma tökéletes példáinak létrehozása, hanem a felfedező etikához
való elkötelezettség jellemzi: ez pedig nem más, mint az új hangzás megtalálása,
létrehozása és átvitele valami másra. A pillanatnyi bizonyosságot természetesen
csak akkor lelhetjük fel, ha a metazenei kontextus szerinti hangzás határozza
meg az élőben és folytonosan (újjá)születő zenét.
Az együttes nevében - csupán egyetlen, aktuális értelmezést kiragadva
- éppen ezért jelöli az "s." és a "k." a formáció
két tagját, de egyúttal a "saját kezűleg" létrehozott, mindig-új
és mindig-más zenét is. Az ógörög " [pszi] pedig az ismeretlen (kulturális)
változó, amely ha tetszik, akkor az anyag hullámtermészetét és az aranymetszést
- az ismeretlen (az ég, a "sky" végtelen terében újra és újra
fellelhető) bizonyosságot is jelöli.
Kovács Zsolt
1969-ben született Révfülöpön. Jelenleg Diósdon él. Experimentális zenész,
zeneszerz? és konceptuális m?vész. F? hangszere a gitár. 1996-tól a Magyar
M?hely avantgárd és experimentális m?vészeti magazin egyik felel?s szerkeszt?je.
1994-t?l vesz részt experimentális m?vészeti kiállításokon. M?vészeti
írásai, vizuális m?vei számos folyóiratban és assemblingben jelentek meg.
L. Simon Lászlóval közösen felel?s szerkeszt?je volt az 1998-ban megjelent
Vizuális költészet Magyarországon I-II. cím?, világviszonylatban is egyedülálló,
történeti áttekintést nyújtó, kétnyelv? (angol-magyar) antológiának. 1993-1994
között a SoKaPaNaSz, 1994-1997 között a Mesékstb. (Tóth Gáborral), 1994-ben
pedig a Spiritus Noister (Ladik Katalinnal és Szkárosi Endrével) experimentális
zenekarok egyik alapító tagja. S?rés Zsolttal közösen a S.K. nev? elektroakusztikus
duóban 1993 óta dolgoznak együtt. Eddig többek között Franz Hautzingerrel
(Ausztria), Peter Herberttel (USA), Phill Niblockkal (USA), Martin Klapperrel
(Dánia), Alexander Frangenheimmel (Németország), Thomas Lehnnel (Németország),
Dorothea Schürchhel (Svájc), a Voicecrack+Günter Müller trióval (Svájc),
az AMM trióval (Anglia), John Butcherrel (Anglia), Phil Durranttal (Anglia),
Tim Hodgkinsonnal (Anglia), Roger Turnerrel (Anglia), Veryan Westonnal
(Anglia), Király Ern?vel (Jugoszlávia), Mats Gustafssonnal (Svédország)
és Raymond Striddel (Svédország) játszott együtt. Magyarországon kívül
eddig Ausztriában, a Cseh Köztársaságban, Franciaországban, Lengyelországban,
Olaszországban, Romániában és Szlovákiában lépett fel különböz? experimentális
zenei és performanszm?vészeti rendezvényeken, fesztiválokon. 2000-t?l
a The Abstract Monarchy Trio, 2002-t?l a Budapastis és The Sonic Catering
Band együttesek tagja.
Sőrés Zsolt
1969. január 1-én
született Budapesten. 1999-ben végzett az ELTE Bölcsészettudományi Kar
Magyar szakán. Az MTA Irodalomtudományi Intézetének munkatársa. Experimentális
zenész, zeneszerző, író és konceptuális művész. Fő hangszerei a hegedű,
a brácsa és az elektronika. Érdeklődési- és tevékenységi területe az avantgárd
zene mellett a különböző művészetek
SICKRATMATMAN
a Csalánleves Fesztiválon!
Sickratman az EREDETI
Belga együttes tagja volt, míg el nem bukta a többiekkel szemben az igazság,
a szabadság és a félelemnélküliség nevében folytatott heroikus élethalálharcát.
A bukás után mélységes alkotói vákuumba került, ahonnan végül a nagyszerű
Titusz segítségével tudott kirobbanni. Ezen lenyűgöző erőfeszítésnek állít
örök emléket a Művész közelmúltban megjelent Buzi-e vagy? című korszakalkotó
albuma. Erről a parádés lemezről fog szemezgetni viharsarki fellépésén
a Művész. Impozáns ténykedésében P.G. (ejtsd: pidzsi) lesz segítségére,
akit a szakma csak a basszusgitár Dantéja néven emleget, s aki korábban
Delhusa Giohnt támogatta pótolhatatlan játékával. Darab idő után P.G.
elhagyta az idősödő Mestert a kihagyhatatlan Kaland: Ausztrália kedvéért.
Majd otthagyta az egykori fegyencszigetet is, midőn hírét vette, hogy
a Művész újra alkot. S mostanra elválaszthatatlan bajtársává lett a Művésznek
az ő Lényeg felé való elszánt törekedésében.
FIATALOK! LEMEZBEMUTATO! BOTRÁNYSZAG! SIKER!
LÉGY JELEN A LEGENDA SZÜLETÉSÉNÉL!
NE LÉGY HÜLYE! GYERE EL!
Spatzen Jodler
Sex-tett
A Lyuhász Lyácint
bt. egyik projektje a Spatzen Jodler Sex-tett nevet
viselő formáció, amely a fantasztikus tehetség Tóth Sándor derecskei
lakos köré szerveződött zenekart takarja. Sanyit, Kondor Csaba, a
zenekar életre hívója fedezte fel egy falusi lakodalom során és szinte
azonnal ráérzett a benne rejlő lehetőségre. A Mónika-show-ból már jól
ismert Sándor, megszállott jódli rajongó, 186 jódli kazettával és
istenáldotta tehetséggel a jódlizás terén. Repertoárjukban olyan jól
ismert dalokat vonultatnak fel, mint pl. a Honvéd banda; Lakodalom
van a mi utcánkban; Lidi néni, vagy a János bácsi a csatában. A
feldolgozások mellett saját számokat is játszik a műfaji meghatározást
tekintve Terry Black metal stílusban utazó zenekar. Röhögés garantált!
Szekszárdi tüzes
lányok - Összkéz Egyesület Tüzes Zsonglőrcsoportja
Az Összkéz Egyesület
Tüzes Zsonglőrcsoportja két évvel ezelőtt kezdte meg pályafutását Szekszárdon.
A hét főből álló csoport meteorokkal, hosszúbotokkal, virágpálcával és
tűzfújással különféle performance- okat valósít meg, mutat be.
A csoport tagjai:
-Gyopka - meteor, hosszúbot
-Rencsó - meteor
-Lincsi - meteor
-Lindus - meteor, hosszúbot, virágppálca
-Timcsó - meteor, hosszúbot, virágpálca
-Albi - hosszúbot, tűzfújás
-Mackó - hosszúbot, tűzfújás
Tudósok
"A Tudósok a
magyar underground egyik meghatározó képvisel?je, akik a jazz, a punk,
az avantgárd, a performance és a költészet elemeit ötvözik egy egyéni,
jellegzetesen kelet-európai hanggá. A basszusból harlemi álmok rügyeznek,
a dobok a szibériai sámánok empirio-kriticizmusát képviselik, majd balkáni
szelek kerekednek szaxofon- és trombitahangokat hozva, hogy végül olyan
szövegek pattoghassanak mindezek tetejében, amelyek a hazai köz pszicho-ródeójából
fölözik le a mély kollektív tudatalatti magas vitamintartalmú sikolyait."
H. Bóna Márta, Larousse Enciklopédia
"A Mentés másként
(2003) ütôs lemez egy olajbamélyedt korból. Tere van, teste van, lelke
van a Tudósok új zenéjének. Radikálisan, cirka húsz évvel update-elt hangzás,
a korábbi tudományhoz képest. The Scientists went electric - bátran, biztos
ízléssel szuperpozicionált effektek szigorú orgiája. Rafinált, digitális
pszihedélia, erôs Stranglers és DNA behatásokkal, ami Endrei Dávid hatalmas
basszusriffjeit illeti. Anorganik dob editje szellemes, elegáns. drMáriás
David Bowie-t idézô, virtuóz szaxofonjátéka mindig elbuvölt, trombitán
ugyanolyan expresszív. Ezen a lemezen végre a hangja is úgy szól, ahogy
a 21-ik században kell. Spirit in the machine. Laurie Anderson találkozik
Tesla asszisztensével a tápegységben. Megunva a rothadó test korlátait,
a Tudósok beköltöztek a gépbe és halhatóan igen jól érzik ott magukat.
drMáriás szöveg-szöveteit életre keltik az elektronikus filterek. Ez már
nem emberi hang, ez a tiszta ész kritikája. Semmi esendô esetlegesség."
Najmányi László (Index)
A 90-es évek második
felét?l számos külföldi klubban és fesztiválon léptek fel, köztük a New
Yorki Knitting Factoryban, a párizsi Instants Chavirés-ben, a berlini
Supamollyban, a prágai Alternativán, a belgrádi Ring Ringen, az amszterdami
Paradisoban, a londoni Bull'nGateben, stb. A
zenekar tagjai: drMáriás - ének, alt-szaxofon, trombita; Endrei Dávid
- basszus, elektronika; Jeli Gergely - dob.
Hanghordozók: Mentés másként - 2003, Szupergyár - 2001, Nice Plain Live
- 1999, Öntudomány - 1998, tisztatiszt - 1997, Repül? tudomány - 1995,
Ne aggyad az agyad - 1993, Atom-atom az a harcom 1991
www.index.hu/tudosok
www.drmarias.hu
Uzgin Üver
Azt jelenti: szegény,
szikes táj. Ez lenne tehát az a világ, amelyről a kecskeméti zenekar zenéje,
poétikája szól. Az eseményekben, kilátásokban, szabadságban szegény, kies
táj, mely mélyén egy furcsa pulzus erős dobogása érezhető. Az idő, a mereven
az űrrel szembenéző idő zenéje lüktet a föld alatt, s tör fel ittmarasztaló
erejével. S ezt az erőt az Uzgin jól ismeri, ennek erejéből él, s ugyanez
az erő tör elő belőle, zenéjéből is.
A Puszta, az Alföld, a szikes táj itt ugyanúgy, mint Mongóliában, ahonnan
e megnevezés kölcsözöztetett. S Mongóliában sincs túl nagy gazdagság :
jurta, benne néhány kecske, lovak, szegénység. Oroszok és kínaik a széleken.
Idő, kiütött idő. (…)
S amikor megszólalnak odabenn az Üzginesek, miután a fűtetlen pince katakombáiban
sétáló, beszélgető emberek kíváncsisága és tisztelettudó figyelme rájuk
összpontosul, feltárul egy új világ. A szikárság egyszercsak gazdagságba
csap át. Majoros Gyula óriásfurulyán idézi a Himalája szeleit, gazdag
hangzása és felhangjai betöltik a teret, kiszinezik a képet. Paizs Miklós
hatalmas csövön, mintegy parasztdidjeridoon játszik alá, s érezni, ahogyan
a két lélek összevibrál, összejátszik, egymásbasímul. Ezután Homoki Péter
lép fel a kis színpadra, s nagyon finoman úsztat egyetlen ismétlődő szinti-hangot
a két fúvós hangtája alá, majd darabukát vesz a kezébe és finoman dobolni
kezd. Talán nem is dobolás ez, inkább egy nyugodt, belső gondolkodás,
mélázás a tájba, felütve a monoton valóság fedelét. Közben Majoros vált:
doromb jön nagy, mély basszusokkal, remegve kettészeli a lelki időt, majd
kezébe veszi a nagy bolgár kavalt, s mintegy szelepként használva hangszereit,
kiengedi magából az elmondhatatlan történeteket. Paizs is időnként vált:
doromb, nagyfurulya, didjeridoo. S lassan, de biztosan, emelkedni kezd
a hangulat, a Homoki által beútatott, előre felvett ge helyszínen kevert.illesztett
háttér-track-ek egyre erősebbek, gazdagabbak, színesebbek, lüktetőbbek,
s a zenészek őrülete is forráspontra hágminden erőlködés nélkül. Homoki
kannán játszik, majd gitáron, végül hosszú, eksztatikus közös rögtönzéssel
zárnak a csúcsponton, afölött, az mögött, annak a túloldalán. Vége.
Uzgin a Bronx- ban,
www.bahia.hu
INSTANT
Honlap - Gyorsan összedobtuk, hogy legyen!!! (Tavaly
jobb volt!?)