|
|||
KEZDŐLAP |
|
K i k e z e k a z e m b e r e k ? MALÉT BÉLA Egy dűlôben lakunk, rendes ember, a karma áldozata. Fest, verseket ír, alkalmi munkákból él, most itt kiállít. Sorsa ügyében sok múlik rajta is. (bmz) SOBERT
FACT A Sober Fact nevű hardcore-metal zenekar 2002 nyarán alakult
Békéscsabán Mikics Ádám (ének), Besenyei Árpád (gitár), Csarnai Gergô
(basszgitár) és Hosszu Kálmán (dob) alapításával. Zenei stílusunkat nem
szeretnénk csupán a HC-ba kategoizálni, úgy gondoljuk a Rockinformban
kapott kritikánk a helyénvaló: "A Sober Fact nem a hagyományos értelemben
vett hc/metalt képviseli, ez a zene sokkal elvontabb..." Dalok hangulata
érzéseinken, mondanivalójuk mind velünk megtörtént eseteken alapszik. BÉKI ISTVÁN "Testem hegy. // Legyen bôröm a ruhátlanoké" - kezdi Örökhagyás című versét a költô Béki István, e verset halljuk a peformer Béki Istvántól, miután ruhátlan testérôl nyomatokat készített a késôbb ôt óvó és ugyanakkor veszélyeztetô kis meditációs sátor vászonborítására, hogy aztán abban helyet foglalva segítôi egy drótfonattal lehetetlenné tegyék számára a kilépést, s mintegy végrendelkezésre bírják. "Számban a szó, a némáké legyen" - mondja zavartalan nyugalommal, miközben rágyújtják menedékét, ily módon megsemmisítve az imént készített festményeket, a vászonra felvitt testnyomokat is; a performer fi zikai létének jelét, az alkotó szellem megnyilvánulásának bizonyítékát. "Életem, a holtaké legyen. // Így rendelkezem." – hangzik a vers zárlata, s a valahavolt vászon elüszkösödött, itt-ott még fel-felparázsló, másutt a vastagabb festékfoltoknak köszönhetôen nedvesen füstölgô, szomorúan lógó cafatjai rögzítik a helyszínt azután is, hogy asszisztensei a drótháló átvágásával kiszabadították és kikísérték a performert az akciótérbôl. És rögzül a kép is: ismét áldozatot láttunk, a metaforáét meghaladó erejű, totális érvényességű, egyszerre alanyi és tárgyi, érzéki és fogalmi, lírai és kegyetlen, megismételhetetlen és visszavonhatatlan gesztust. Ugyanolyat, mint Béki majd' minden alkotásában – legyen az vers, performansz vagy kép; s innentôl végképp értelmetlenné válik a költô és a performer megkülönböztetése, hiszen egyazon indíttatás irányítja minden mozdulatát, s egyazon igény fejezi be azokat. (k.kabai lóránt) JUHÁSZ R. JÓZSEF (ROCCÓ) Juhász R. József 1963-ban született a felvidéki Kéménden. Jelenleg Érsekújvárott él és alkot. Performer, költô és művészetszervezô. 1987 óta mintegy 120 performanszot mutatott be 22 országban (Kuba, Kína, Mexikó, Indonézia, Fehéroroszország, Finnország, Thaiföld stb.). Három önálló és számos csoportos kiállítás részvevôje. Két verseskötete jelent meg. Vizuális költészeti művei és versei számos antológiában szerepeltek. A Stúdió erté Kortárs Művészeti Társulás vezetôjeként 1987 óta 15 performansz művészeti fesztivált szervezett. Társalapítója a pozsonyi Kalligram Könyvkiadónak, az érsekújvári Kassák Intermediális Kreativitás Központnak és a K-49 Galériának. 1989 óta szerkesztôje, illetve szerkesztôbizottsági tagja a Magyar Műhely folyóiratnak. A Szlovákiai Magyar Írók Társaságának választmányi tagja. Kassák-díjas. MEZTELEN EBÉD ZENEKAR A Meztelen Ebéd 1997 óta működik Szegeden, stílusa az évek során sokat változott, jelenleg az instrumetál-acid-postpunk-space-jazz-hardcore-ethno-funk-rock jelzôk fedik le leginkább, de igazából sima füves zene két gitár, dob, baszszus, konga felállásban. Néha elôkerül egy didgeridoo is, meg mindenféle egyéb érdekes hangszer, hogy még színesebbé tegyék a már amúgy is tarka és tömény muzsikát. A tagok nagyon sokféle zenét hallgatnak és szeretnek, elôfordul, hogy a könnyed funky téma hatalmas lovagmetál-riffbe csap át. Zeneileg erôsen liberálkonzervatív beállítottságú a zenekar, mert ugyan nagy tisztelettel nyúlnak a 70-es évek pszichedelikus rockzenéjéhez és más régi klasszikus stílusokhoz, de aztán lelkiismeretfurdalás nélkül keverik ezt össze valami egészen szokatlan dologgal. Ének nincs, de a mondanivalóra rá lehet jönni a zenébôl. Ez a szabadság. KINOPUSKIN A Kinopuskin 1987 végén középiskolásokból alakult élcsapat tánczenekar. Aztóta remek amatôr szellemben mintegy 25 tehetséges fi atal muzsikus-egyéniség fordult meg benne. Az orosz romantika és a maorikhíres kinopu bôrrel kapcsolatos tevékenységi rituáléja mozgóképszerű elegyéhez adott little-town felling-gel indult útnak a csapat. 1988-tól vidéken, ’89 óta a fôvárosban is gyakran látott vendégek. Ez utóbbi évben- amikor a tagok 19,3 évesek - vették fel a Matiné című elsô nagylemezüket, mely hosszú ideig az egyetlen független kiadású hazai zene volt. Ez az 1990-ben megjelent 85 magyar hanganyag között a 15. legjobbnak találtatott a korabeli Pesti Műsor popkritikusai szerint. TV, rádió, és három videoklip után, s öt fôre szűkülve 1992-ben a zenekar szakít az ôt meghatározó autentikus, amatôr hagyományokkal s jazzrockalapokra épített földalatti zenét játszik. E korszak termése a novemberben felvett s fél év múlva kiadott Aha Oe Feii című 43 perces kazettaoázis, mely "szellemi tisztaságával elrettentô erejű csapást mér az amerikanizálódó polyetilénfröccsentett szarra, melyet a túlfi zetettek és a balgák zenének tituálnak, nemtudván különbséget tenni az IBM PC és a Marshall gombjai közt, nem beszélve a szupermarket és az élô zene közti antagonisztikus ellentétrôl". 1994-ben a Kinopuskin négy fôs felállásban felveszi a Cinema Vendetta című nagylemezt, melyet a Bahia ad ki. Az album 12 számot tartalmaz, melyek közül kettôn vendégek is közreműködnek. (Taxi zene- Lovasi András, Bébiszitter - Imre Norti) Óriási érvágást jelentett a zenekar számára, hogy 1995-ben Budapesten kétszer is kirabolták amely alkalmakkor a szerencsés tetteseknek sikerült az együttes majd’ minden technikai felszerelését ellopniuk. Ez mintegy félmilliós veszteséget jelentett, mely következményeként csak 1998 nyarán adják ki Aszpik című nagylemezüket. Ennek stúdiómunkálatait a ’97-es év végén készítették el kitűnô jazztanszakos vendégmuzsikusok társaságában PANIKS
"Paniks a poroszoknál a tűz mitologizált alakja, a házi tűzhely tüze,
minden bizonnyal az "új",vagy "élô"tűz, amit különleges
rítusok idején használtak. Úgy tűnik, a Paniksnek két alakja volt: férfi
és nô. Maga a Paniks név tüzet jelent". (Mitológiai enciklopédia,
Gondolat, Budapest) A zenekar az 2000 elején alakult Szabadkánaz elôzô
évi számolatlan házi zenélések következményeként. A MEDIAWAVE 2003 fesztiválra
való meghívása érdekes zenei asszociációkat indított el a csapatban. Eddigi
legjelentôsebb fellépésük az "Ébredés" nevű tavaszváró fesztiválon
„Zoricin Pupoljak” (Hajnalka rügye) név alatt volt Szabadka városában.
A vajdasági PANIKS együttes fi nom, de lábakat megmozdító, táncra perdítô
magyar és balkáni népzenei elemeket jócskán használó muzsikája -saját
maguk kortárs etno zenének nevezik -, a MEDIAWAVE’2005 Fesztivál egyik
legnagyobb zenei meglepetése. Bartók Béla szellemiségének egy lehetséges
továbbgondolása az ô muzsikájuk. A tehetséges, és elszánt, 20 év átlagéletkor
körüli, magyar és szerb fi atalokból álló csapat nagy reménysége a térség
zenei életének. Összeállt elsô CD-jük zenei anyaga, amely saját szerzeményeket
tartalmaz. Az utóbbi idôben sok magyarországi meghívást kaptak (Művészetek
Völgye, Szekszárdi Symphosion, Bilibáncs Fesztivál, Bárka Fesztivál, ...EL
RITMO Az .eL Ritmo. stáb negyedik éve színesíti a Békés megyei
elektronikus tánczenei életet sajátos hangzásával. A többnyire breakbeatet
játszó csapat három tagból (Gonzo, Zaii,Zen) áll. Eleinte a helyi Ifi
Casino-ban, és egy internetkávézóban kezdtünk bulikat szervezni. Közönségünk
hétről hétre bővült, ezért fél éve nagyobb helyre kényszerültünk, a FEK
emeleti bárjában kéthetes rendszerességgel tartjuk party-jainkat. Játszottunk
már a NEO, és, az Anima Sound System formációk előtt-után. A Csalánleves
fesztiválon évek óta közreműködünk dj szettjeinkkel, és a fővárosi Jailhouse
klubba is visszatérő vendégek vagyunk. A stílus elismert arcait is sikerült
már vendégül látnunk: Titusz (tilosrádió), ERKÁ (Chew the Fat!), Palotai
(tilosrádio),Negro (deep), Marvin & TB-Gon (Trancewaverec), SÔRÉS ZSOLT Mituoménmeglepetés! KOVÁCS ISTVÁN Magadba fordulsz vagy kizársz másokat? Minden relatív ha nincs kiút s elindulsz az ellenkezô irányba. K.KABAI LÓRÁNT Mituoménmeglepetés!
DÉNES IMRE Azonnali késlekedés, rögtönmulasztás. Korszellemundor. Egyszer minden megjavul, még a halál is. Ami a halál halála. Most tapintható a véglegesség, és sekély. (Ön)Képtelenségek bádogvárosa. Minden nap performansz! ÜTÔ
GUSZTÁV Látok, nézek és mutatok, hallgatok és hangoztatok,
tapintok és érzékeltetek, ízlelek és etetek, szimatolok, szaglászok és
büdösítek, néha illatozom. Sôt-mi-több: jövök-megyek, a gondolataimat
megvalósítom, eszközöket használok, gépeket és vannak társaim, akik ugyanezt
teszik. Művész nézi a művészt. A mű az agykérgen jön létre. A többi az
látszat, hallucináció. Dokumentáció. Ez is fontos. Nyom. A performansz
emberi, tehát volt, van és lesz annyi felfogásban, ahányan művelik. MOVING ART Mozgásművészeti társulatunk 2004. szeptemberében alakult a salgótarjáni St-Art Alapfokú Művészeti Iskola támogatásával. Tagjaink 14-18 éves diákok. Művészeti vezetônk G.Lóránt Lula tánc-és drámapedagógus. Elôadásaink kitalált történeteket elevenítenek meg pusztán mozdulatművészeti elemekkel, tánccal, a nonverbális kommunikáció eszközeivel. Speciális műfajunka kiállításmegnyitó, ahol a produkciókat a kiállított művek ihletik, azokból ered a mondanivaló. A történeteket, a hozzá szerkesztett zenei montázsokat, a koreográfi ákat művészeti vezetônk készíti, az egyes szerepek testreszabásához pedig mind a 16 tag hozzáadja saját kreativitását. Névválasztásunk tudatos volt, a MOVING ART nemcsak mozgásművészetet jelent, hanem igyekszünk rászolgálni a MOVING szó másik jelentésére is, miszerint: megmozdít valamit, elindít valakiben valamit. Célunk, hogy elôadásaink nézôi ne ragadjanak le a (sokszor „érthetetlen”) puszta látványnál, hanem továbbgondolásra, érzelmekre késztessünk, megmozgassunk bennetek valamit... MONCHICHI
Íme a muzsika mellyel magadra öltheted a repülés érzését. Megfog, megemel,
fi noman lehel egyet, és te elkezdesz közlekedni a levegôben, mint a fehér
pihék tavasszal. A testtartásod olyan lesz, mintha évek óta béna lennél:
a fejed hátrabukik, közben leesik az állad, a csuklód lehull, az ujjaid
begörbülnek, felfelé nézel és vigyorogsz, végül belesírsz egy örömöt a
nyugalomba, és égre teszed a csodát, amely közben lökdös egy kicsit a
térben. JEFFO’S
DREAM A történet még 2002 ben kezdôdött. Akkoriban daawg még
a Based on Bass legénység tagjaként pörgette a breakbeat bakeliteket és
csak elvétve ült le a számítógép elé saját szerzeményeket fabrikálni.
Dorka ebben az idôben a Meztelen Ebéd spacerock zenekar sorait erôsítette.
Az említett zenekar egyik koncertje utáni beszélgetés mutatott rá arra,
hogy zenei és egyéb elképzeléseik sokban hasonlítanak egymásra. A beszélgetést
nemsokára tett követte amikor is daawg egy alapjaiban elkészült szerzeményére
Dorka szöveget és dallamot kreált. Így született meg az elsô közös szerzemény
a Weird Spirit. A végeredmény meggyôzte ôket, jó úton járnak. Ennek az
útnak nevet is adtak akkor még Daawg feat. Dorka formájában. Az elsô kétszámos
CD a Weird Spirit-el és annak egy táncosabb remixével igen kedvezô fogadtatásra
talált az ismerôsök körében és nemsokára felmerült az igény egy esetleges
live act fellépés iránt. Ekkor csatlakozott a csapathoz Eszter aki a vokalista
szerepét vállalta magára, Erika aki a csellót vette kezelésbe és Jani
a Meztelen Ebéd gitárosa aki itt a basszusgitárba vitt életet. Az elsô
koncerten a kongák mögött feltűnt Zalán is a Meztelen Ebéd dobosa. A koncert
igen jól sikerült így a továbbiakban még jópár követte, mind Szegeden
mind Budapesten. Idôközben a csapat ZAGASTIC Mituoménmeglepetés! KORAI ÖRÖM
Stílus (a sajtó szerint): ambient, városi népzene, pszichedelikus etno,
a kilencvenes évek folyamatzenéje, akció-zene. "A Korai Öröm sok
nép és sok galaxis hangjait ötvözi össze zenéjében", "leírhatatlan
bôségű, de garantált emészthetôségű zene" LÓRÁNT DEMETER Mituoménmeglepetés! Rettegek ettôl az estétôl. (bmz) ERDÔSI GÉZA A barátom (bmz) KOLAROVSZKI ZOLTÁN Art chef NAPSUGÁR BÁBEGYÜTTES Az együttest Békéscsabán 1949-ben Gellért Erzsébet alapította meg. 1961-1995 között Lenkefi Konrád kiváló alkotómývész tette szakmailag elismertté a Napsugár Bábegyüttest. 1996-tól 1999-ig Czipott Gábor volt a művészeti munka irányítója. 1999-tôl 2003 szeptemberéig Nemesné Nagy Éva vezette a csoportot. Jelenleg Lenkefi Konrád fi a Lenkefi Zoltán a művészeti vezetô. A XIV. Nemzetközi Bábfesztivál közönségdíjasa. KÉSZMAN JÓZSEF Sziasztok! Úgy tervezem, azidőtájt Gyulán lennék, így onnan tudnék átruccanni. Erők és ellenerők. Az egyetemes ölelésében-címmel esetleg tudnék valamit röfögni a témakörben nyilvánosan. Anyagi vonzattal nem jár a dolog, és annyiban kicsit bizonytalan vagyok, hogy egy hétvégi információtól függ, biztosan ott tudok-e lenni. Nem tudom, addig lehet-e lebegtetni az ügyet? halihó. Készman József (Budapest, Műcsarnok, művészettörténész) MONDÓVAL
A VILÁG KÖRÜL A Lovas Gábor
és Chis Luchián zenei alapjaira írt népi ihletésű muzsika a modern, számítógépes
zenét elegyíti a hagyománnyal. Merít Ausztrália, India, Mongólia és más
tájak zenei múltjából és jelenébôl, így a klasszikus értelemben vett "világzene"
jelzôvel is illethetnénk számaikat. A szitár, a didjeridoo, az afrikai
szélhárfa, és a különleges mongol dorombének technika mellett a furulya
és Zelenyánszki György átható éneke már a magyar dallamvilágot – legtöbbször
a moldovai és a gyimesi csángó népdalok motívumait – idézi. Az ütôs szekcióban
pedig a derbuka, a konga, a djembe valamint számtalan csörgô, csilingelô
és csengô-bongó eszköz kelti életre a ritmust. A világ körüli utazást
a Mondóval vasárnap tehetitek meg, 6 órától, a Csalánleves nagyszínpadán. EFZÁMBÓ HAPPY BAND Mituoménmeglepetés! ÁGI ÉS A FIÚK Mituoménmeglepetés!
AJÁNLÓ!
Szentendrén 2005 augusztus 26, 27, 28. Művészet Malom
FIZETNED CSAK A
BÜFÉBEN KELL!
|
|
K o r a i ö r ö m ( k é s i k a s ö r ö m )
|