|
KEZDŐLAP
BEKÖSZÖNTŐ
PROGRAM
ELŐADÓK
ELŐZMÉNYEK
KÉPEK
KAPCSOLÓDÓ
LINKEK
HASZNOS
RÁDIÓREKLÁM
HONLAP
2005
HONLAP
2004
HONLAP
2003
|
|
|
BMZ: az intermédia a
foglalkozásom, a hivatásom
BMZ, azaz Baji Miklós Zoltán volt lapunk
vendége kedden délelőtt és válaszolt egy órán át az olvasói kérdésekre.
A szerkesztett változatban gyakorlatilag változtatás nélkül olvashatók
a kérdések és válaszok, a módosítások csupán az áttekinthetőséget könnyítik
meg.
Beol: Szép jó napot minden Beol-olvasónak! Nyári szünet után folytatjuk
onlineinterjú-sorozatunkat. Első vendégünk Baji Miklós Zoltán, vagy ha
így könnyebb azonosítani: BMZ. Elsőként mi kérdezünk: hogy áll második
köteted? Mikor jelenik meg, illetve miről szól majd?
BMZ: Az a kiadó, amelyikkel szerződésem volt az Angyalkordon című színes
albumra, időközben megszűnt. Ami nem is baj, mert minden rosszban van
valami jó - és én mindig azt keresem. Maga a könyv eddigi életemet napjainkból
visszafele haladva dolgozza fel, tartalmaz performance és egyéb előadás
forgatókönyveket, a munkáimmal kapcsolatos tanulmányokat, jó és rossz
kritikákat. A jó az egészben, hogy többször volt időm átgondolni megjelenés
előtt. Nem kiabálom el, de két éven belül, de lehet, hogy előbb, egy nagy
országos kiadó jelenteti meg és előrejelzések szerint van rá esély, hogy
nem csak Magyarországon.
név nélkül: Mi a művészet abban, ha valaki a tetoválását lenyúzza és bekeretezi?
Szerintem csak szimpla exhibicionizmus, feltűnési vágy. Nem tudom értékelni
fiatal létemre ezt. Talán el kéne menni a Munkácsy kiállításra, hátha
látnak igazi művészetet!
BMZ: A plasztikai sebészet alkalmazása a kortárs képzőművészetben nem
az én találmányom, hanem egy francia hölgyé. De a világon én vagyok az
egyetlen férfi, body arttal foglalkozó alkotó, aki ezt megtette és még
meg is teszi. A plasztikai műtét csak egy része a '95-ben debütált Skin@action
totálmédia projektnek, amely felvet kegyeleti, önrendelkezési, művészetfilozófiai,
-esztétikai, -etikai problémákat. A teljes projekt leírása az említett,
megjelenésre váró könyvemben is szerepel majd.
Munkácsy: Munkácsy Mihály a saját korában a saját eszközeivel alkotott.
Én a saját koromban a XX. és a XXI. században dolgozom, egyaránt felhasználva
a jelenlegi tudomány eredményeit, a high-tech eszköztárát vegyítem a hagyományos,
analóg technikákkal.
Az
írás folytatása elolvasható a BEOL.HU weboldalon
MÚLTIDÉZŐ
BEKÖSZÖNTŐ
Csalánleves a tanyán
Az elmúlt évtizedben időnként fel-felsistergett
körülötte a kulturális közélet állóvize: volt, aki elnézően mosolygott,
hogy ugye ez mégsem művészet; volt, aki tombolva követelte, hogy tiltsák
el a tevékenységtől, száműzzék, törjék kerékbe ifjúság elleni bűntett
és közbotrány okozása miatt; volt, aki minden produkcióját nyomonkövette,
és nagyon vigyázott, hogy ne vegyék észre rajta sem az érdektelenséget,
sem az értetlenséget, és persze voltak őszintén kíváncsiak, sőt rajongók
is szép számmal. Van, aki hülyének tartja, van, aki lelki deformáltnak,
van, aki korszakos művésznek, és olyanok is akadnak szép számmal, akik
ismerik és szeretik. Az ember neve: BMZ. Ki kell írnom? Na, jó, Baji Miklós
Zoltán.
A
hét végén az ő tanyáján zajlott a Csalánleves címet viselő háromnapos
hepening. Olyan fesztiválszerű képződmény ez, aminek nehéz lenne bármiféle
műfaji, irányzati kategorizálását megadni. Valamikor régen elkezdték,
aztán hol így, hol úgy alakult, volt, hogy szünetelt, mindig változott,
eleinte a szent borzadálytól a csakazértis polgárpukkasztás orgazmusáig
mindenféle érzelmek kísérték a köztudatban, mígnem Békéscsaba megszokta.
Ma már egy a sokféle nyári program közül, legalábbis nem korbácsolja a
polgárok nyugalmát.
Szombaton tudtunk kimenni, belekóstolni
- na, nem a csalánlevesbe, mert az vasárnap készült el, hanem a programba.
Azzal fogadtak, hogy péntek este több százan voltak kint a koncerten,
szenzációs hangulat volt, ma némileg gyérebb közönségre és csendesebb
estére van kilátás. Őszintén szólva nem is bántuk. A környezet elbűvölő
volt, nem ironikusan mondom: komolyan. Az udvar végében mindenfélékből
összetákolt színpad, mellette szalmabálák, itt-ott műanyagszékek, rozsdás
vaságyak matracokkal, ezen ültek például a Gubis Misiék. Amolyan gyülekezős
hangulat volt, sorbaálltunk a kocsmapultnál, üdvözöltük az ismerősöket
és ismeretleneket, ,,láttad? hallottad? ott voltál?'' - típusú kérdésekkel
molesztáltuk egymást. Aztán BMZ felcihelődött a színpadra, és elmesélte,
hogy a behirdetett Gubis-produkció az tulajdonképpen egy audio-performance,
a technikusok pedig felkérték, hogy mintegy három percben ismertesse még
az est további programjait is. Megértő röhögés, BMZ pedig engedelmesen
sillabizálni kezdte a plakátot, következetesen Skandináv Majmoknak titulálva
a Gibbons-t, mondván: ez utóbbit nem tudja kimondani. Gubis háromtételes
CD-je kellemes volt, elvont, de semmi sokkoló erőszak: a hang beburkolta
a tanyaudvart, beleolvasztott bennünket is, otthonos nyüzsgésben találta
a csapatot az alkony.
A
megtisztulási aktust előkészítő előadásra kissé nehezen kászolódott össze
a társaság, de végül a többség összegyűlt a mester, Somogyi István körül.
Lévén magam még mindig kissé szkeptikus az ilyen dolgokban, töredelmesen
be kell vallanom, hogy nem volt kedvem félbehagyni egy nagyon érdekes
beszélgetést, így utólag csak annyit tudtam meg, hogy a tűzönjárás nem
cirkuszi mutatvány, hanem tisztító-gyógyító szertartás. A segítők sötétedéskor
megrakták a tüzet, olyan formája volt a máglyának, mint a honfoglalók
süvege. Körbeültük (-álltuk), a Berbécs zenekar moldvai muzsikát játszott.
Néhányan távolabb söröztek, az ő hangjukat néha lehetett hallani, amúgy
csendben hallgattuk a zenét, bámultunk a tűzbe, s ahogy időnként körbenéztem,
az arcokon nyugalom ült. Mintha mindenki egy kicsit megpihent volna; a
zajos város, a döngő zenegépek kocsmazaja most távolinak és értelmetlennek
tűnt. Aztán a mester és segítői szétkotorták a parazsat, és tízegynéhány
ember kellő felkészülés után átment a tűzön. Többeknek ez láthatólag inkább
produkciót, semmint kultikus szertartást jelentett, de becsületünkre legyen
mondva, egy-két kivételtől eltekintve tiszteletben tartottuk a tűzön átkelők
hitét és bátorságát.
És tulajdonképpen ez az, ami végig jellemző
volt a bulira. Ne vegye senki nagy szavaknak: kis kóstoló a Csalánleves
az igazi szabadságból. Semmiféle rétegtudat vagy görcsös csoportnorma
nem tolakszik közénk, divatos lila nadrágkosztümben vagy szakadt pólóban
éppúgy járkálhatsz, észre sem veszi senki. Mindent szabad, semmi sem kötelező,
ezért aztán nem is igen jut eszébe senkinek olyasmit művelni, amivel mások
szabadságát felkarcolja.
Még
belenéztünk a film elejébe (A másik ember iránti féltés diadala, 40 labor),
aztán indulni kellett. Kifelé még megálltunk beszélgetni Varga Tamással,
így kiderült, hogy ez a buli tulajdonképpen az Ifiház rendezvénye, ezért
ő a szervező. Meg azért, mert imádja csinálni. Jött BMZ, iszonyú fáradt,
nem csodálom. Az járt a fejemben, hogy lám, a guru is megcsendesedett,
de teheti: stabil az utánpótlása, amit elkezdett, sikerült, és úgy tűnik,
sokáig fennmarad. Mondják modern művészeteknek, alternatívnak, én úgy
neveztem el: a tágan értelmezett kultúra szabad művészeti kínálata. Remélhetőleg
a hivatalosság még sokáig távol tartja magát ettől, mert ez így jó, ahogy
van. Fésületlenségében is magas, elvontságában is élhető minden kíváncsi,
nyitott, szabadon lélegezni szerető ember számára.
írta: B. Koltai Gabriella
forrás: CSABANET
|